CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, July 14, 2011

Bersyukurlah dgn apa yang ALLAH beri...

Redhai kegembiraan sahabatmu, jangan ditanggung rasa cemburu kerana ia kan membengkak dihati dan memperbesarkan hasad lantas menjauhkanmu dari nikmat Allah.

Alangkah seronok menjadi dirimu. Kau ada segalanya yang aku inginkan. Sedang aku tidak punya apa-apa yang bisa menggembirakan hatiku.

Mengapa Allah tidak mengurniakan kurniaan itu padaku dan sebaliknya memberikannya padamu!

Sungguh kau tidak adil wahai Allah!

Berhenti!

Usah kau layan bicara hati yang mula untuk mengelincirkanmu dari landasan keimanan. Di saat kau meratapi tiadanya nikmat TUHAN padamu, maka kau menerbitkan rasa cemburu pada bahagianya sahabatmu itu.

Jangan dibiarkan rasa cemburu itu menyebabkan kau bersifat hasad pada sahabatmu itu. Ingatlah bahawa Allah mengurniakan sesuatu yang diperlukan hambanya. Itu pun menjadi ujian yang pasti akan dihitung di setiap masa nikmat itu bersamanya. Malaikat di bahu tak kan penat mencatitnya.

Kenanglah nikmat yang telah Allah kurniakan padamu. Hanya satu diberikan pada sahabatmu sedangkan berpuluh lagi sudah berada dalam genggamanmu. Tanpa kau sedari, itulah kurnia Allah padamu yang benar-benar memerlukannya.

Bersyukurlah!

Kerana nescaya Allah akan mengurniakan rahmat padamu dan menambahkan rezeki mu dari sudut yang tidak kau ketahui.

Dan jangan sesekali kau lupa bahawa syaitan senantiasa menantikan saat kau tergelincir dari mensyukuri nikmat Allah dan mencipta hasad. Kerana kau pasti menjadi temannya tanpa kau sedari.

Subhanallah!

0 comments:

Post a Comment